Usein kysyttyä!

Olemme koonneet tähän usein kysyttyjä kysymyksiä valmennuksesta.

1. Kenelle Alku-ruokavalio sopii? Miten se toimii?

Kaikille perusterveille aikuisille. Alku on helppo ja hauska tapa pudottaa painoa ja voida hyvin. Jos lupaat syödä ohjeemme mukaan neljä tai viisi ateriaa päivässä, saat tuloksia varmasti. 🙂

Alku sopii kenelle tahansa, joka haluaa laihtua, voida hyvin ja oppia uuden, fiksun ja kestävän tavan syödä paremmin! Ohje on ravitseva ja terveellinen ja sisältää paljon kasviksia ja marjoja. Ruokavalio on maidoton ja gluteeniton, joskaan näitä ei ole pakko jättää pois, mikäli ne itselle hyvin sopivat.

Ruokavalion idea on se, että valmiiden listojen ja suositusten pohjalta voit koostaa itsellesi mieleisen ja sopivan ruokavaliomallin. Voit siis syödä sitä, mitä haluat ja mikä sopii, eli allergiat eivät ole este. Alku-ruokavalio soveltuu myös treenaajalle, mutta tällöin on huomiotava ateriakoot ja hiilihydraattien määrä oman aktiivisuuden mukaan. Mukana on ohjeet myös aktiiviliikkujalle. Jos olet tottunut treenaaja, mutta et koe saavasi näkyviä tai tuntuvia tuloksia, kokeile Alkua!

Asiakkaidemme hyvinvointi on meille ykkösasia, ja se on myös pysyvän painonhallinnan ykkösasia.

2. Onko valmennuksessa foorumi tai yhteisö?

Pääset Alku Facebook-sivulle tästä. Meillä on osallistujille oma, suljettu Facebook-ryhmä, jossa voit keskustella muiden valmennuksessa olevien kanssa ja kysyä valmentajilta. Tiimimme vastaa kysymyksiin. Facebook-ryhmä ja yhteisö on hyvin aktiivinen.

3. Tuleeko tähän tarkka ruokavalio? Entä reseptejä? Pitääkö kitua?

Saat tarkan ruokavalion, josta voit muokata mieleisesi. Mukana on myös reseptioppaat, joissa on yli 20 herkullista, Alkuun sopivaa reseptiä. Osa resepteistä on vegaanisia, joten myös kasvisvaihtoehdot on huomioitu.

Ohjeen ruoat on terveellisiä ja ravinteikkaita, eli kyse ei ole nälkäkuurista vaan yksinkertaisista ruoka-ainevalinnoista, jotka auttavat ja helpottavat painonhallinnassa ja kiinteytymisessä. Ohje on tarkka ja aluksi suosittelemme ruokien punnitsemista ateriakokojen hahmottamista varten, tämä ei toki ole pakollista. Naisille ja miehille tulee ohjeet erikseen.

Voit koostaa ateriat ja valmistaa ruokaa ohjeiden ja annettujen määrien mukaan. Saat myös valmiit ateriasuunnitelmat, josta saat ideoita aloitukseen. Ruokavalio on todella maukas ja monipuolinen, vilkaise Instagramista osallistujien ruokakuvia tägillä #alkuruokaa.

4. Onko tämä laihdutuskuuri?

Jos haluat, voit ottaa Alku-valmennuksen tehokkaana laihdutuskuurina ja usein paino putoaakin varsin nopeasti etenkin alussa. Varsinaisesti tämä ei sitä ole, koska tavoitteena on tehdä pysyviä, hyviä muutoksia ruokavalioon. Koska valmennus on hyvinvointivalmennus, tarkoitus on tehdä opituista asioista elämäntapoja. Näin painonhallinta on hauskaa ja pysyvää.

5. Mitä treeniohjelmaan kuuluu?

Alkuvoimaa-liikuntaosuus on nyt mukana uutena, ensimmäistä kertaa! Tämän idea ruokavalion tapaan on se, että voit itse koota mieleisesi liikuntaviikon oman aikataulusi ja tavoitteidesi mukaan. Saat ohjelmat (ja videot) lihaskunnon ja liikkuvuuden parantamiseksi sekä kahvakuulatreeneihin. Treenit eivät ole ”kuntokuuri”-tyyppisiä parin viikon puristuksia, vaan kokonaisuus on suunniteltu järkeväksi ja kehittäväksi liikunnaksi. Jos olet toimistotyöläinen ja istut paljon, saat esimerkiksi siihen ”täsmäohjeet”. Tavoitteena on tehdä liikkumisesta säännöllistä ja hyödyllistä. Sopii aloittelevalle liikkujalle painonpudotuksen oheen, mutta kokeneemmat treenaajat varmasti saavat uutta infoa esimerkiksi kahvakuulaosuudesta.

6. Sopiiko valmennus kasvisyöjälle?

Kyllä! Valmennuksen ohjeistus sopii myös kasvissyöjille ja vegaaneille. Kasvissyöjiä auttaa ryhmässä ravintovalmentaja Jussi Jaurola.

7. Mitä tässä syödään? Onko jotain ruoka-aineita rajoitettu?

Valmennuksen ohjeet sisältävät mm. paljon vihanneksia, kalaa, kalkkunaa, lihaa, marjoja, hyviä ja terveellisiä rasvoja ja muita ruoka-aineita. Voit valmistaa niistä haluamiasi aterioita. Suosittelemme aluksi kokeilemaan ruokavaliota ilman gluteenia sisältäviä viljoja ja maitotuotteita, joiden lisäksi myös sokeria ja lisäaineita vältetään. Mikäli gluteeni ja maito eivät aiheuta mitään ongelmia, voit käyttää myös niitä ja tämäkin on huomioitu ohjeissa. Jos et syö kananmunia, se ei haittaa. Ohje on muokattavissa ja voit suunnitella omat ateriat aina omien toiveiden tai rajoitusten mukaan, sillä vaihtoehtoja on paljon.

Mikään ruoka-aine ei ole pakollinen, vaan kaikelle on lukuisia vaihtoehtoja.

8. Onko tässä paljon erikoistuotteita tai lisäravinteita?

Ohjeissa on mainittu ainoastaan proteiinijauhe, jota voit halutessasi käyttää. Muita tuotteita ei ole mukana. Jäsenille on alennuskoodeja, joilla voit halutessasi tilata superfoodeja tai urheiluravinteita edullisemmin, mutta varsinaiseen ruokavalioon ja ohjeistukseen ei kuulu mitään tuotteita. Panostamme ”oikeaan ruokaan”, mutta tottakai voit käyttää lisäravinteita ja tarvittaessa autamme niiden valinnassa.  

9. Miten Alku toimii?

Valmennus on netissä (sähköpostitse, arenavalmennus-sivustolla ja FB-ryhmässä) toimiva ryhmävalmennus. Yhteisömme on aina avoinna (myös varsinaisen valmennusjakson jälkeen). Saat kaikesta kattavat oppaat, joista on varmasti iloa myöhemminkin. 🙂

Alku ei ole henkilökohtaista valmennusta, joten mahdollisia yksilöllisiä terveydellisiä seikkoja, yliherkkyyksiä, allergioita ja mieltymyksiä ei valitettavasti voida huomioida. Jokainen osallistuu valmennukseen omalla vastuullaan.

10. En pysty noudattamaan ohjetta heti ihan 100%. Voinko tulla mukaan? 

Jos edessä on vaikkapa matka tai muu projekti ja tiedät, ettet pysty sitoutumaan täysin, voit silti tulla mukaan. Saat kaikki ohjeet itsellesi talteen, joten voit noudattaa ohjetta omaan tahtiisi ja ottaa ne käyttöön kun itsellesi sopii – ne on tarkoitettu pysyviksi, kyse ei siis ole pelkästään kuuden viikon kuurista. Saat kaikista itsellesi PDF-oppaan talteen jatkoa varten. 

11. Olen raskaana / imetän. Voinko osallistua Alku-valmennukseen?

Ruokavalio on monipuolinen ja sisältää kaikki makroravinteet järkevässä tasapainossa, mitään yksittäistä makroravinnetta liikaa korostamatta. Painonpudotusta ei yleensä suositella raskauden aikana, mutta toki voit syödä terveellisesti. Imetykseen ruokavalio sopii, riippuen luonnollisesti fyysisen aktiivisuuden määrästä. Jos tulet mukaan raskaus-, tai imetysaikana, muista kysyä ryhmässä tarkennuksia ohjeisiin!

12. Sopiiko Alku, jos kilpirauhasen toiminnassa on ongelmia? 

Valmennuksessa on huomioitu myös mahdolliset kilpirauhasen ongelmat (pääsääntöisesti hiilihydraattien määrässä) ja tästäkin voi kysyä lisää valmentajalta omassa ryhmässämme.

Alku ei kuitenkaan ole henkilökohtainen valmennus, eikä siinä voida perehtyä jokaisen asiakkaan yksilölliseen tilanteeseen. Jos oikea tasapaino hoidossa on edelleen saavuttamatta (paino esimerkiksi nousee edelleen), osaava henkilökohtainen valmennus, tai osaavaan lääkärin apu, on parempi vaihtoehto.

12. Voiko maksaa Smartumilla, Tyky-seteleillä tai laskulla? 

Kyllä, meillä käy Smartum, Tyky-setelit sekä Tyky-Online-setelit, mutta vain jos maksat niillä koko summan. Osittain niillä ei valitettavasti voi maksaa. Jos haluat käyttää Tyky-seteleitä, ota yhteyttä info@alku.fi ja saat tarkemmat ohjeet. Verkkokaupassa voit maksaa pankkitunnuksilla, luottokorteilla tai laskulla (valitse Jousto-lasku).

Alku_oppaat