Voiko kesällä pudottaa painoa?

Entä jos ei tarvitsisi laihduttaa, mutta voisi silti laihtua? Jos sitä siis itse haluaa.

Saan ilokseni lukea ryhmästä päivittäin osallistujien kokemuksia ja kommentteja. Tämä aamu alkoi sillä, että osallistujalla viiden kuukauden jälkeen tulokset olivat nämä: -12,4 kg, vyötäröstä hävinnyt -15 cm ja reidestä -6 cm.

Mukana oli vielä kommentti, että ”Olen ollut niin tyytyväinen ja kuinka helppoa tämä onkaan ollut verrattuna niin moneen (kaikkeen muuhun) painonpudotukseen.” 🙂

Kesää pidetään yleensä sellaisena aikana, jolloin ei laihduteta, vaan siirretään se syksyyn.

Idea on tavallaan ihan hyvä, joskaan painonhallintaa ei tarvitse ajatella ”projektina”, joka pitäisi aloittaa aina sesonkina. Tammikuussa tai syyskuussa. Oikeastaan sen pitäisi olla juuri päinvastoin: että tänään on hyvä päivä syödä vähän fiksummin. 

Kesällähän se on kaikkein helpointa toteuttaa: syö hyviä kauden kasviksia, grillaa, juo enemmän vettä, tee salaatteja. Suosi kotimaisia marjoja!

Alku sopii kesään loistavasti. 🙂 Meillä on tarkka ruokavalio, tietyin rajoituksin, mutta sen oppii hyvin helposti. Toki rajoitukset saattavat mietityttää, mutta ei niihin tarvitse suhtautua niin ehdottomasti.

Gluteenin ja maitotuotteiden karsiminen aiheuttaa nykyään paljon keskustelua ja kritiikkiäkin. Näiden taustalla on kuitenkin se, että hyvin monilla on erilaisia ongelmia vatsan kanssa, ja ihan jo sen takia suosittelemme ainakin aluksi jättämään suurimman osan viljoista pois.

Tätä – niinkuin ei mitään muutakaan – tehdä meillä vain trendikkyyden vuoksi, vaan siksi, että se helpottaa niin monen oloa. Maitotuotteiden rajoittamisella on niin ikään yllättävän hyviä seurauksia (ihon kirkastuminen, allergioiden häviäminen ja turvotuksen väheneminen ovat yleisimpiä, joista ryhmässä keskustellaan). Me emme ole ehdottomia missään, eikä tietenkään voida sanoa että kaikkien tulisi jättää nämä ikuisesti pois.

Aivan yhtä suuri – tai suurempi – merkitys on tietenkin sillä, mitä ruokavaliossa sitten ON, kuin että mitä siitä poistetaan.

Me olemme koostaneet siitä mahdollisimman monipuolisen, terveellisen ja sellaisen, jonka jokainen voi itse muokata mieleisekseen. Tällä tavalla ruokavalio on juuri sitä, mitä itse toivoo, eikä mitään ole ”pakko” syödä tai olla syömättä. Nyt mukana on myös kasvisvaihtoehdot.

Suvi toimii nyt loistavana esimerkkinä. Tämä ihana nuori nainen on ollut mukana talvesta saakka ja kevään tulos onkin huima -16 kg. Lähtöpaino oli tammikuussa 99.5 kg ja huhtikuun lopussa vaaka näytti 83.5 kg. Pudotus kuulostaa hurjalta, mutta sanotaan nyt niin, että ei sitä voinut hidastakaan. 🙂

Jos ylimääräistä painoa on paljon, ja muuttaa ruokavalion kerralla, kilot alkavat väistämättä karisemaan.

unnamed

Inspiroiva Suvi!
img_5698

Tietysti mukana on oma FB-ryhmä, jossa me valmentajat vastaamme kysymyksiin ja ryhmäläiset saavat keskustella. Ryhmä toimii koko kesän, ja sen jälkeenkin osallistujat pääsevät meidän ”isoon Alku-ryhmään”. Siellä on väkeä ihan kahden vuoden takaa ja siksi tietysti tuhansia. Tämä on mittaamattoman arvokas ja ihana! 🙂

Mutta vastaus otsikon kysymykseen.

Kesällä voi laihtua, vaikka ei varsinaisesti laihduttaisi. Ja ennen kaikkea voi voida hyvin. Tule mukaan!